Lenfödem Tedavisi

Vücudun lenf sisteminde doğuştan veya sonradan gelişen bozukluğa bağlı olarak proteinden zengin sıvının birikmesiyle oluşan ödemdir.

Neden Oluşur?

Herhangi bir cerrahi sonrası lenf nodüllerinin çıkarılması ve/ya radyoterapi sürecinden sonra lenf sisteminin zarar görmesiyle lenfödem gelişebilir. Özellikle meme cerrahisi sonrası (çoğunlukla kadınlarda düşük oranda erkeklerde) görülme sıklığı %25 oranındadır. Rahim kanseri, prostat,alt karından çıkarılan lenf nodülleri sonrasında da lenf ödem gelişebilir. Fakat kanser geçmişi olmadan da travmaya,kronik venöz yetmezliğe, farklı hastalıklardan modüllerden alınan biyopsiye bağlı olarak bir çok sebepten lenfödem gelişebilir.

Doğuştan lenf sisteminde bozukluk olan kişilerde de ya hemen doğum sonrası ya da ergenlik çağında ortaya çıkabilir.

Ne Zaman Oluşur?

• Şişliğin ortaya çıkma zamanı farklılık gösterebilir.
  • Cerrahi işlem sonrası hemen oluşabilir.
  • Radyoterapi sürecinde etkilenen uzuvlarda ödem gelişebilir.
  • Kimi vakalarda yıllar sonra ortaya çıkabilir
  • Vücutta gelişen enfeksiyon etkilenen bölgenin şişme hızını arttırabilir.

Lenfödem Oluştuğunu Nasıl Anlarız?

Etkilenen özellikle kol veya bacakta dolgunluk hissi, ağırlaşma, kızarıklık, harekette zorluk, karıncalanma, kıyafetleri giymede zorluk, deride gerginlik ve ekstra kuruluk, sık tekrarlanan enfeksiyon, diğer uzuvla ölçüm farkı. Bu belirtilerden bir veya birkaçı birlikte görülebilir.

Lenfödem Tedavisinde Bizlerin Rolü Nedir?

• Hasta Bilgilendirme, Hasta Eğitimi
  • Cilt Bakımı
  • Manuel Lenfatik Drenaj ve Bandajlama
  • Bası Giysisi
  • Egzersiz

Kliniğimize başvuran lenfödem hastalarımızdaki ilk hedefimiz; hastalarımızın sosyal yaşamlarındaki sorumlulukları hakkında lenfödemle ilgili bilgilendirmek ve lenfödem alanında uzman terapistimizle en hızlı şekilde ödemi kontrol altına almaktır. Hastalarımızın detaylı özgeçmişi, tüm raporları, ölçümlerleriyle birlikte detaylı bir değerlendirme yapılır ve tedaviye başlanır. Düzenli olarak yaklaşık 1.5 2 saat süren tedavi seanslarında; manuel lenf drenaj ve bandajlama gerekliyse cilt bakımı yapılır. Hastaya uygun egzersiz planı oluşturulur ve bandajlama sonrası egzersizle tedavi desteklenir. Tedavi süresi her hastada farklılık göstermekle birlikte en kısa sürede (belli aralıklarla ölçümler yapılarak) tedaviyi başarıyla sonuçlandırıp bası giysisiyle koruma fazına geçilir.