Proloterapi

Proloterapi, proliferatif tedavi olarak da adlandırılan ve kronik kas-iskelet sistemi rahatsızlıklarında yıpranmış ya da hasarlı bölgenin yenilenmesini sağlamak amacıyla kullanılan enjeksiyon bazlı tamamlayıcı bir tedavi türü olarak tanımlanabilmektedir.
Proloterapi; zayıflamış, hasarlı, aşınmış, yıpranmış, gevşemiş veya gücünü kaybetmiş olan tendon, ligament ve eklemlere uygulanmaktadır. Proleterapi uygulaması sırasında, proliferatif nitelikte (hücre ve doku yenileyici), irritan (tahriş edici) solüsyonlar enjekte edilmektedir. Enjekte edilen solüsyonlar, dekstroz veya mannitol; her ikisi de doğal şekerden elde edilmiş maddelerden oluşmakta ve yenilenme etkisi meydana getirerek dokuların eski gücüne kavuşmasını sağlamaktadır.

Proloterapi uygulamasıyla enjekte edilen proliferatif solüsyonlar, tendonların kaslarla birleşme yerlerinde, eklemlerde, tendon ve ligamentlerin kemiklere yapışma yerlerinde yangılar oluşturarak bu dokuların yenilenmesini ve tekrar güçlenmesini sağlamaktadır.

Proloterapi Nasıl Uygulanır?

Proloterapi uygulamasında enjekte edilen solüsyonlar, vücutta tahriş etkisi oluşturmakta ve oluşan bu tahrişe cevap olarak vücutta yenilenme tetiklenmektedir. Dolayısıyla proloterapi, ağrı tedavisinde kullanılmakla birlikte, temel olarak ağrı kesici bir niteliğe sahip değildir. Proloterapi uygulamasında temel amaç, vücutta ağrıya sebep olan yapıların yenilenmesi ve güçlenmesidir.

Vücutta irritasyon (tahriş) oluşturmak amacıyla enjekte edilen solüsyonlarla birlikte tamir edici hücrelerin (VEGF, PDGF, FGF, hormonlar gibi) salınımı tetiklenmektedir. Proloterapi uygulaması sonrası, yoğun tamir edici hücrelerle birlikte vücudun kendini tamir mekanizması devreye girmekte ve yaklaşık olarak 3 ay daha bu süreç devam etmektedir.

Proloterapi uygulamasında, enjekte edilen doğal içerikli enjeksiyonlar yoluyla vücudun doğal iyileşme mekanizması harekete geçirilmektedir. Dolayısıyla vücudun doğal fonksiyonlarının tekrar kazandırılması, herhangi bir ilaç kullanılmadan gerçekleştirilmektedir.

Proloterapi ilaç uygulanmadan gerçekleştirilen bir tedavi yöntemi olduğu için, vücutta hiçbir kalıcı yan etkiye sebep olmamaktadır.

Proloterapi Hangi Hastalıklarda Uygulanabilmektedir?

Proloterapi temel olarak, kronik nitelikte (uzun süreli) ağrılarda uygulanmaktadır. Bu bakımdan etkili proloterapinin uygulanabildiği hastalıkları şu şekilde sıralayabilmekteyiz:

• Kronik boyun, bel, omuz, sırt, diz ve ayak bileği ağrıları
  • Kısmi tendon, bağ ve kas lezyonları
  • Spor yaralanmaları
  • Karpal tünel sendromları

Proloterapi Kullanım Alanları

• Eklem gevşeklikleri ve güç kaybı (laksite)
  • Tendinit (Tendon ve ligamentlerde iyileşmeyen kronik ağrılar)
  • Bursit (eklem ve tendonların kayganlığını sağlayan sıvı üreten organlarda inflamasyon)
  • Artroz (eklem kireçlenmeleri, aşınma ve eskimeler)
  • Bel ağrıları (fıtık, kireçlenme, operasyon sonrası)
  • Boyun ağrıları (fıtık, kireçlenme, operasyon sonrası)
  • Sırt ağrıları (fıtık, kireçlenme, operasyon sonrası)
  • Omurgada, göğüs kafesinde ve kaburgalarda geçmeyen kas ve ligament ağrıları
  • Topuk dikeni ve plantar fasiit
  • Ayak bileği, el bileği burkulmaları sonrası geçmeyen ağrılar
  • Koksigodinia (Kuyruk sokumu ağrısı)
  • Osteitis pubis
  • Diz ağrıları (kondromalazi, kireçlenme, menisküs, ligament hasarı)
  • Tenisçi ve golfçü dirseği (epikondilit)
  • Spondilolistezis (bel kayması)
  • Karpal Tünel Sendromu
  • Avasküler nekrozlar (kemik dokusunun yetersiz kanlanması nedeniyle nekroze olması)
  • Donuk omuz
  • İmpingement sendromu (omuz kas sıkışması)

Proloterapide uygulama sıklığı ve Seans Sayısı

Kaç seans yapılacağını hastanın ve hastalığının durumu belirler ve birçok faktöre bağlıdır. Hastanın yaşı, kilosu ve hastalığın süresi, hasarın büyüklüğü ve derecesi, diyabet, hipotiroidi, metabolik sendrom, obezite, sigara ve alkol kullanımı gibi ilave problemlerin olması iyileşme süresini uzatır. Çoğu hasta için 4-6 seans yeterlidir, bazı hastalar 1-2 seansta anlamlı düzelmeler gösterirken bazı hastalarda sonuç almak için 8-10 seanslık uygulamalar gerekebilir.

Enjeksiyonlar 3-4 haftada bir yapılmaktadır. Fakat doktorunuz tedavinin seyrine göre bu süreyi 2 haftaya kadar kısaltabilir ya da 6-8 haftaya kadar uzatabilir.

Proloterapinin Yan Etkileri Nelerdir?

Proloterapide  sık  görülen  yan  etkiler  enjeksiyon  bölgesinde ağrının  artması (aslında beklediğimiz ve istediğimiz bir durumdur), morluk, şişlik, sertlik, grip  benzeri semptomlar, baş ağrısı  gibidir. Bu  yan  etkilerin  hastaya  bir  zararı  yoktur  ve  zamanla kendiliğinden  geçer.

Proloterapi Sonrasında Dikkat Edilecekler

Proloterapi uygulaması öncesi ve sonrasında ağrı kesici (anti-inflamatuar) ilaçların kullanılmaması gerekmektedir. Proloterapi uygulamasının vücutta kuvvetli bağışıklık yanıtı oluşturabilmesi ve daha etkili nitelikte gerçekleşebilmesi için, uygulamadan önce ve sonra antiinflamatuar ilaçların kullanımının bırakılması gerekmektedir. Buz uygulaması da oluşması isttenen inflamasyonu azalıp ddurduracağından tercih edilmemektedir.Proloterapiden  sonra  imkanınız  varsa  ilk  3 gün dinlenin. Böyle bir  imkanınız  yoksa  kendinizi  zorlamadan  günlük  işlerinize  devam  edebilirsiniz.

Proloterapide Başarı

Hasta sabırlı olup doktorunun da tavsiyelerine uyduğu takdirde başarı oranı %70-80 dir. Bu başarı oranı bel fıtığı, diz kireçlenmesi vs. gibi kronik, tedavisi zor ve ağır hastalıklar göz önüne alındığında oldukça iyi sayılır.